PUD PERSONVERNERKLÆRING se nedenfor
PUD VEDTEKTER
Vedtekter for Pensjonistuniversitetet I Drammen
1. Formål
Pensjonistuniversitetet I Drammen (PUD) er ment å være en forening for ”læring i den tredje alder”. Det henvender seg til personer med livserfaring, avsluttet yrkesliv og med lyst til å lære mer.
Aktiviteten består av foredrag, seminarer, reiser, teater- og konsertopplevelser og bedriftsbesøk. Kunnskap og samvær skal gi trivsel.
PUD skal gjennom aktuelle foredrag fange opp tanker i tiden. I tillegg skal det stimulere interessen for videre arbeid med de temaer som tas opp på de åpne møtene, i studiegrupper og i seminarer.
2. Organisasjon
PUD er registrert i Frivillighetsregisteret som en selvstendig organisasjon med eget styre.
PUD har egen revisor som rådgiver, som møter i styret med tale- og forslagsrett, men uten stemmerett.
Web-redaktør kan møte i styret med tale- og forslagsrett om eget saksområde, men uten stemmerett. Web-redaktør engasjeres av styret.
3. Representasjon/Signaturrett
Styreleder og ett styremedlem har signaturrett i fellesskap. Kasserer har økonomiske fullmakter innenfor budsjettets ramme.
4. Medlemskap
Pensjonistuniversitetet er en forening der alle pensjonister og andre interesserte over 60 år kan bli medlem. Det innkreves en årskontingent som forfaller til betaling forskuddsvis hvert år. Betalt kontingent gir fri adgang til alle foredrag. Ikke-medlemmer har adgang mot å betale inngangspenger.
Medlemmer, som etter purring, ikke har betalt sin kontingent senest pr. 01.07. i kalenderåret, strykes av medlemsregisteret.
5. Styret
Pensjonistuniversitetet ledes av et styre på syv personer.
Styret består av styreleder og seks styremedlemmer.
Styreleder velges på årsmøtet for to år om gangen og kan gjenvelges.
Styremedlemmene velges for to år om gangen og kan gjenvelges.
Styreleder og styremedlemmer bør ikke sitte i sine verv mer enn tre valgperioder.
Styret konstituerer seg selv, herunder valg av nestleder, kasserer og sekretær.
Styret kan utpeke medlemmer av underutvalg, for eksempel programutvalg og turutvalg.
Styret kan vedta deltagelse på sosiale media, for eksempel ved egne hjemmesider, facebook eller lignende.
Styret er ansvarlig for fastsettelse av medlemskontingenten.
Styret er beslutningsdyktig når minst 4 medlemmer er til stede. Ved avstemming avgjøres saken gjennom simpelt flertall. Ved stemmelikhet er styreleders stemme avgjørende.
Det føres protokoll fra alle styremøter.
Styrearbeidet er som hovedregel basert på frivillig innsats, men styret kan bevilge styrehonorar innenfor en nøktern ramme. Direkte utgifter dekkes etter regning.
6. Årsmøtet
Årsmøtet holdes hvert år innen utgangen av april måned og innkalles med kunngjøring i vårprogrammet og med egen e-post og SMS med 3 ukers varsel. Forslag som ønskes fremmet på årsmøtet må skje skriftlig og være styret i hende senest 2 uker før årsmøtet. Deltagelse på årsmøtet er avhengig av betalt årskontingent.
Kun saker som er oppført på sakslisten kan behandles av årsmøtet.
Årsmøtet skal behandle følgende saker:
- 1Valg av møteleder
- 2Godkjenning av innkalling
- 3Innkomne forslag og styrets innstilling
- 4Valg av referent som skriver protokollen
- 5Valg av to personer til å underskrive protokollen sammen med møteleder
- 6Styrets årsmelding
- 7Regnskap
- 8Revisorrapport
9 Eventuell endring av vedtektene (krever 2/3 flertall blant de fremmøtte)
10 Valg av revisor etter forslag fra styret
11 Valg av styreleder, styremedlemmer, og valgkomité når disse er på valg.
Alle velges for 2 år. Nytt styre tiltrer umiddelbart etter årsmøtet.
Alle valg og vedtak (unntatt vedtektsendringer) gjøres med alminnelig flertall. Valg skal foregå ved skriftlig votering hvis noen ber om det.
7. Valgkomité
Valgkomitéen består av leder og to medlemmer som velges av årsmøtet med en funksjonstid på to år. Gjenvalg kan skje. Valgkomitéen innstiller på styrets sammensetning. God kontinuitet bør tilstrebes slik at bare et mindretall av styrets medlemmer skiftes ut om gangen. Alle medlemmer er valgbare etter innhentet samtykke. Komitéen innstiller selv på sine etterfølgere før den fratrer.
8. Ekstraordinært årsmøte.
Ekstraordinært årsmøte kan innkalles når styret eller minst 20 medlemmer finner dette nødvendig. Innkallingsfrist, regler om beslutningsdyktighet og avstemningsregler er de samme som for det ordinære årsmøtet.
9. Vedtektsendringer
Vedtektene kan bare endres i ordinært eller ekstraordinært årsmøte. Det kreves 2/3-flertall av fremmøtte betalende medlemmer. Forslag til vedtektsendring fremmes av styret og vedlegges årsmøtepapirene.
10. Oppløsning.
Forslag om oppløsning må fremmes på årsmøtet av minst en fjerdedel av medlemmene
og må skriftlig være styret i hende senest 2 uker før årsmøtet.
Oppløsning krever 2/3 flertall av fremmøtte medlemmer. For at oppløsningen skal være gyldig, må den gjentas i ekstraordinært årsmøte, kalt sammen med minst en måneds varsel, men senest seks uker etter første behandling.
Oppløsning krever 2/3 flertall av fremmøtte medlemmer.
Ved oppløsning skal nettoformuen tilfalle allmennyttige kulturformål senest 3 måneder etter oppløsningen og etter styrets beslutning. Intet medlem kan påberope seg noen eierandel i foreningens aktiva.
Vedtatt på årsmøte 7. april 2025.
PUD PERSONVERNERKLÆRING
Personvernerklæring for pensjonistuniversitetet i DrammenPersonvern, eller GDPR (General Data Protection Regulation), refererer til beskyttelsen av
enkeltpersoners personopplysninger og retten til å ha kontroll over hvordan denne
informasjonen samles inn, brukes, lagres og deles. Det er en viktig del av individets rettigheter
i et digitalt samfunn, hvor enorme mengder persondata blir behandlet daglig av selskaper og
organisasjoner.
Personvern handler ikke bare om juridiske og tekniske tiltak, men også om etisk praksis og
respekt for individets privatliv. Det er viktig at både enkeltpersoner og organisasjoner er
bevisste på personvernspørsmål for å sikre at persondata håndteres på en ansvarlig og sikker
måte.
Pensjonistuniversitetet i Drammen (PUD) samler inn, lagrer og anvender følgende informasjon
om sine medlemmer:
• Fullt navn, gateadresse og poststed – personlig identifiserbar informasjon.
• Mobilnr., e-postadresse – Til kommunikasjon og beskjeder til medlemmene.
• Fødselsdato, kjønn – Til inndeling av medlemmene i aldersgrupper etter kjønn.
• Startdato – Innmeldingsdato
• Sluttdato – Avregistrering etter følgende parametere: utmeldt, død, ikke betalt
kontingent.
• Kontingentstatus – betalt/ikke-betalt.
• Relevante regnskapsdata – Påmelding til aktiviteter og fakturering av samme.
Pensjonistuniversitetet i Drammen vil korrigere personlige opplysninger når disse kommer til
vår kunnskap. Vi vil slette de personopplysninger som ikke lenger er nødvendige når
medlemsforholdet opphører. Unntak herfra er nødvendig arkivmateriale og regnskapsmessige
opplysninger.
Pensjonistuniversitetet i Drammen lagrer aldri sensitive personlige opplysninger som helse,
legning eller særinteresser om den enkelte. Som medlem har du rett til å be om tilgang til,
korrigering av eller sletting av dine personopplysninger.
Pensjonistuniversitetet i Drammen deler ikke personopplysninger med tredjeparter med mindre
det er nødvendig for å levere våre tjenester, eller som vi måtte bli pålagt ved lov.
Styrets medlemmer og øvrige tillitsvalgte er informert om innholdet i denne erklæring og er
pålagt taushetsplikt og forbud om bruk eller salg av medlemsopplysninger til utenforstående.
Pensjonistuniversitetet i Drammen vil oppdatere personvernerklæringen når nye rutiner eller
andre forhold gjør dette nødvendig. Vi har backup-rutiner som sikrer mot ufrivillig sletting av
data.
Denne personvernerklæring finner du på våre hjemmesider: www.pudrammen.no Ved spørsmål
ta kontakt med et styremedlem, eller send din henvendelse til følgende e-postadresse.:
pudrammen@gmail.com
Vedtatt på styremøte 02.04.2025